Komunikacja Marketingowa

   To subiektywny słownik Podstawowych Osobliwości Marketingowych dla nie marketingowców.

   Dlaczego się tu znalazły?

   Polacy nie gęsi i swój język mają… jednak poniższe słowa angielskie wsiąkły w nowomowę zdecydowanej większości marketingowców. Warto je znać, bo marketingowcom ciężko ich nie używać. A łatwiej zdobywać szczyty, gdy mówimy tym samym językiem.

Skrótowce:

  • ATL / Above the Line = powyżej linii - działania marketingowe w mediach tradycyjnych typu telewizja, radio, prasa, plakaty, reklama zewnętrzna (ang. outdoor), reklama wewnętrzna (ang. indoor). ATL to komunikacja masowa, gdzie nie potrafimy zdefiniować jednoznacznie odbiorcy.
  • BTL / Below the Line = poniżej linii - działania reklamowe dedykowane konkretnym Klientom, nie są emitowane w środkach masowego przekazu.
  • CI / Corporate Identity = identyfikacja wizualna firmy - Bardzo ważna, żeby móc wyróżniać się na rynku i być zauważanym przez Klientów.
  • CSR / Corporate Social Responsibility = społeczna odpowiedzialność biznesu – działania firmy, mające na celu ochronę konkretnych interesów społecznych (np. wspieranie wybranych grup) lub ochronę środowiska. Ważne, na czasie i wpisujące się w myślenie o firmie w kontekście jej budującej roli
    w społeczeństwie
  • POS / Point of Sale - dosł. punkt sprzedaży – materiały wspierające sprzedaż
    w miejscu, gdzie ona występuje, czyli np. stojaki z ulotkami, potykacze, naklejki.
  • PR / Public Relations = publiczne relacje/ kontakty ze społeczeństwem – ważne działania firmy, mające na celu dbanie o dobre relacje w społeczności
    i wspieranie jej w wybranych dziedzinach. Cel? Budowanie pozytywnego odbioru marki, a przy okazji wartościowy gest dla społeczności.
  • SEM / Search Engine Marketing - marketing w sieci, związany ze zwiększaniem atrakcyjności strony w sieci za pomocą naturalnych metod (SEO), jak
    i kampanii reklamowych (np. Adwordsy, czy reklamy płatne za kliknięcie PPC=Pay Per Click)
  • SEO / Search Engine Optimization = optymalizacja w wyszukiwarkach - działania, mające na celu promowanie serwisów internetowych w wyszukiwarkach, czasem nazywane pozycjonowaniem (choć zdaniem specjalistów to nie synonim)
  • SWOT / Strengths (mocne strony) + Weaknesses (słabe strony) + Opportunities (szanse) + Threats (zagrożenia) – analiza SWOT to ważna analiza potencjału. Analizujesz nie tylko mocne, ale i słabe strony firmy; sprawdzasz nie tylko możliwości, ale i zagrożenia, wynikające z rynku. Produkt analizy to tabelka. Narzędzie bardzo popularne, choć są wartościowsze w marketingu.
  • TOC / Theory of Constraints - teoria ograniczeń – wspaniała teoria wielkiego myśliciela, który zrewolucjonizował myśl ekonomiczną w ostatnich dekadach. >Tu więcej.

Zapożyczenia z j. ang.:

  • Branding / brand = marka – pokazywanie/kreowanie marki.
  • Brief – dokument opisujący w szczegółach, jak ma wyglądać to, co ma znaleźć się
    w danym przedsięwzięciu marketingowym. Zapisane w briefie słowa, opisane postawy, myśli przewodnie, Agencja reklamowa ubiera w formę graficzną i słowa.
  • Copy – warstwa słowna w marketingu.
  • Copywriting – czyli pisanie tekstów marketingowych. Które to są? Te na materiałach reklamowych, w spotach radiowych i TV oraz na stronie internetowej.
  • Event – wydarzenie specjalne.
  • Exit Poll, Ad Tracking  – wartościowe i często drogie badania marketingowe. Exit Poll bada zachowania i postawy Klientów, którzy odwiedzili dane miejsce i właśnie wychodzą. Ad Tracking to badanie znajomości reklamy w kilku odsłonach (spontaniczna znajomość, wywołana itp.).
  • Manual – regulamin pokazywania Twojej marki i loga na materiałach graficznych. Skąd taka nazwa? Powiedzmy, że od robótek manualnych. Bo grafik musi się porządnie napracować ręką i głową, żeby stworzyć cały ten system komunikacji.
  • Mystery Shoping / Tajemniczy Klient – ważne badanie sprzedażowe. Tajemniczy Klient sprawdza poziom obsługi Klienta i jakość oferty sklepu.
  • Outdoor/ na zewnątrz – reklama na zewnątrz, czyli np. billboardy, citylighty.
  • SEO coprywriting - to wyższa szkoła pisania tekstów, pod potrzeby Klient i zarazem budowanie atrakcyjności tekstów głównie dla google.
  • Spot  – reklama firmy w radiu, TV lub w internecie.
  • Success fee = premia od sukcesu –  forma rozliczenia po wykonaniu pracy, uzależniona od efektu pracy (sukcesu lub jego braku).
  • Web-usability = użyteczność stron internetowych - związana z ich projektowaniem. Cechą takiej strony jest dbałość o intuicyjność serwisu i łatwość obsługi, z punktu widzenia potencjalnych użytkowników.

Serwis używa ciasteczek (cookie) aby ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Aby dowiedzieć się więceji przeczytaj naszą politykę prywatności.

Świadomie akceptuję zapisywanie cookies (małe pliki tekstowe) z tego serwisu na moim urządzeniu